КОНСЕРВАТОРІЯ
(іт. conservatorio, від лат. conservo - охороняти, зберігати) - в Італії XVI ст. заклад на кшалт інтернату, де діти - сироти навчались ремесел, а також музики з метою підготовки співаків для церковних хорів. У Венеції такі заклади звались оспедале (шпиталь) і діяли окремо для хлопчиків та дівчаток. Першу К. засновано в Неаполі (1537), як вищий навчальний заклад, в Парижі в 1784 році відкрито Королівську школу співів та декламації , реорганізовану в 1793 році в Національний музичний інститут, а з 1795 року - в Консерваторію музики і декламації. В ХІХ - ХХ ст. музичні спеціальні навчальні заклади відкрито в багатьох великих містах: Празі -в 1811, Варшаві та Відні - 1821, Лондоні - 1822, Мадриді - 1830, Будапешті - 1840, Ріо-де-Жанейро - 1847, Бостоні - 1853, Дрездені - 1856, Санкт-Петербурзі - 1862, Бухаресті та Люксембурзі - 1864, Москві - 1866, Копенгагені, Турині, Базелі та Антверпені - 1867, Балтиморі, Чикаго - 1868, Монреалі - 1876. Боготі та Гельсінкі - 1882, Амстердамі та Карлсруе - 1884, Гавані - 1885, Торонто - 1886, Буенос - Айресі - 1893, Белграді - 1899, Ла Пасі - 1908, Сан-Пауло - 1909, Мельбурні, Сіднеї, Саратові - 1912, Тбілісі - 1917, Тегерані - 1918, Ризі, Таллінні - 1919, Баку, Софії - 1921, Єревані - 1923, Мінську - 1932, Ташкенті - 1934 і т.д. Перша в Україні К. Галицького музичного товариства була створена у Львові - 1854, Вищий музичний інститут ім. М.В. Лисенка - у Львові - 1903, в Києві - 1913 (з 1997 р. - Національна музична академія ім. П.І.Чайковського) , в Одесі - 1913, в Харкові - Інститут мистецтв ім. І.П.Котляревського - 1917, в 1993 році на базі музично - педагогічного інституту створено Донецьку консерваторію ім. С.С.Прокоф’єва, цей процес триває. Крім того, в педагогічних вузах України (Вінниця, Дрогобич, Івано-Франківськ, Київ, Кіровоград, Кривий Ріг, Луганськ, Мелітополь, Миколаїв, Ніжин, Одеса, Суми, Тернопіль, а також в колишніх педагогічних училищах Артемівська, Білгород-Дністровського, Дніпропетровська, Донецька, Мукачевого та інших міст працюють музично - педагогічні факультети, де, на відміну від К., готують фахівців для дошкільних навчальних закладів та загальноосвітніх шкіл.